Immanuel levensstijl - leven en groeien in besef van Gods aanwezigheid
Welkom Immanuel Toerusting Ervaring  Artikelen  Lezingen Boeken Links 
Bijbelvers van de dag (uit Het Boek):
 
 

„De Bijbel stelt ons een communi­ca­tieve God voor en geeft geen enkele aanleiding om te denken dat God vandaag niet meer commu­ni­ca­tief zou zijn.”

Jos Douma, in: ‘Discipelschap: Gods stem verstaan

 
Boek in het spotlight

Met Vreugde Man ZijnMet vreug­de man zijn

van E. James Wilder

 

Quote

„Vandaag de dag verlangen we naar gebed en we verber­gen ons ervoor. We worden erdoor aan­getrokken en erdoor afgestoten. We gelo­ven dat gebed iets is wat we moeten doen, zelfs iets wat we wil­len doen, maar het lijkt of er een kloof bestaat tus­sen ons en daad­wer­kelijk gaan bidden. We ervaren de ellende van gebedsloosheid. We weten niet pre­cies wat ons tegen­houdt. ...

Richard J.Foster,
In: Prayer: Finding The Heart’s True Home, Harper Collins, 1992; ISBN 978 006062846 8; p.7 (vertaling AHR).

 

Artikelen

Eigen artikelen (auteur: André H. Roosma, tenzij anders vermeld)

  „IK BEN met u!” – leven vanuit de belofte van Gods heerlijke Naam .pdf document;

Het staat op de rand van onze Nederlandse 2 Euro munt: “GOD ZIJ MET ONS”. Bij bestudering van Gods heerlijke Naam in het Oude Testament kwam ik een aantal varianten van deze uitspraak ook veelvuldig tegen. God belooft regelmatig...

  Communiceren met God – Door Jezus de Messias niet één- maar twee­richtingsverkeer! .pdf document

De manier waarop we als christenen meestal onze communicatie met God invullen is door het uitspreken van gebeden en door het lezen van de Bijbel. In die gebeden vragen we God om dingen die we nodig hebben, we vragen Hem om voor van alles te zorgen in ons eigen leven en/of in dat van onze medemensen, en eventueel danken we God voor dingen die we hebben ontvangen. In Zijn Woord lezen we bemoedigende zaken over Gods genade, inspirerende oproepen om Hem en onze naaste lief te hebben, et cetera. Dat alles vaak in vrij algemene termen, niet al te specifiek toegespitst op onze eigen situatie.
We leven ons leven in feite vaak meer alsof God ver weg is dan alsof Hij echt bij ons is, bij wijze van spreke naast ons staat of zit. ...

  Ons bewust zijn van de aanwezigheid van God – Immanuel - God is met ons, door dik en dun! .pdf document

Jezus wordt in de Bijbel wel Immanuel genoemd (Hebreeuws: עִמָּנוּ אֵל in Jesaja 7: 14 en Grieks: Εμμανουηλ in Mattheüs 1: 23); dat betekent: God is met ons. In Jezus kwam God ons heel nabij. Dat deed Hij niet, om vervolgens in de communicatie met ons een grote afstand te bewaren...
In het artikel over communiceren met God .pdf document constateerde ik dat het van belang is dat we ons in ons hart bewust zijn van Gods aanwezigheid. Zolang we ...

  Ons bewust zijn van de aanwezigheid van God (2) – Hoe kunnen we ons nog meer bewust worden van het feit dat God met ons is ? .pdf document

... Hier wil ik nader stilstaan bij de vraag hoe we ons nog meer bewust kunnen worden van Gods aanwezigheid in ons leven – die aanwezigheid van de God Die ons leven geeft en doet floreren. Dit komt niet vanzelf; ... Maar we kunnen dit gelukkig wel beïnvloeden; onszelf wel stimuleren in het bewust-zijn van de aanwezigheid van God. ...

  Leven vanuit Gods shalom – in rust verbonden blijven in roerige tijden .pdf document; ( 2020-03-27)

We leven momenteel in een roerige tijd. Kunnen we dan leven in shalom? Ja, vanuit God kan dat. In dit korte artikel geef ik een paar Bijbelse richtlijnen hierover door.

  Immanuel dagboek oefening (‘Immanuel Journaling’) – al schrijvend communiceren met God .pdf document;
(Nederlandse bewerking van een Engelstalig origineel van John & Sungshim Loppnow)

In dit artikel wil ik een belangrijk hulpmiddel aanreiken voor degenen die zelf graag willen oefenen met de Immanuel levensstijl; met andere woorden: die graag willen leren meer te leven vanuit het bewustzijn dat God altijd en overal met ons is. ... een aantal eenvoudige stappen, afgeleid uit Exodus 3:7-8, die ons leren ons leven door Gods ogen te bekijken en naar Hem te luisteren, ook wanneer we het moeilijk hebben.

  Jezus – Immanu’el – kennen als Vriend – Wat bedoelen we met de uitdrukking: God of Jezus ‘kennen’? .pdf document

Veel christenen antwoorden volmondig en wélgemeend „Ja!” als je hen vraagt of ze God en/of Jezus ‘kennen’. Hetzelfde als je vraagt of ze een relatie met Hem hebben. Toch zijn er veel gradaties in dat ‘kennen’ van God en Jezus, en in de relatie die we met Hem hebben.
Stel, we vragen een jongeman naar zijn huwelijk, en hij antwoordt: „Nou, het eten is goed en ik leer ook steeds beter om de klusjes in en rond het huis te doen”. Wat denkt u dan? Wellicht voelt u een soort...

  De vreugde die Jezus met ons wil delen – De resonerende vreugde van Immanuel – God is met ons! .pdf document

Veel van de problemen waar mensen mee worstelen hebben te maken met een gemis aan vreugde. Ze komen bij mij voor pastorale hulp door problemen als depressiviteit, doelloosheid, moeiten in relaties, of omdat ze worstelen met een of andere verslaving. Daaronder zit vaak een wereld van eenzaamheid, angst, gevoelens van leegte, onvervuldheid of pijn. Na enkele gesprekken blijkt dan vaak dat veel daarvan is ontstaan door relaties die niet verliepen zoals God het bedoeld had. Waar God shalom, harmonie en blijdschap bedoelde, was er verwerping, emotioneel misbruik of een andere vorm van misbruik, of ontkenning...
Anderzijds, kent u het dat iemand u aankijkt en dat u een blik uitwisselt die u beiden energie geeft? Misschien...

  Immanuel herkennen – In alle omstandigheden de God Die met ons is gaan zien .pdf document

Dit is een korte gedachte bij Johannes 21:1-7.
Na hun mislukte nachtelijke pogingen, wat vis te vangen, duurde het even voor de discipelen in de man op het strand Jezus herkenden, maar er was iets wat onmisken­baar was...

  Omdat U leeft... – Communiceren in onze zang helpt ons in ons besef van Gods aanwezigheid .pdf document

Een korte column over onszelf helpen in ons besef van Gods tegenwoordigheid door het persoonlijk maken van liederen.

  ‘Immanuel’ als uitgangspunt voor een levensstijl en pastoraal werk .pdf document ( 2021-03-10)

Enkele uitgangspunten en achtergronden van de Immanuel benadering.

  Levenslust – vanuit ervaringen van je geliefd weten door God .pdf document ( 2022-06-22)

Een korte studie vanuit Psalm 42.

  De liefde van Immanuel – op Hem afstemmen als basis voor léven, herstel en groei .pdf document ( 2021-03-10)

Geestelijk-emotionele afstemming op de God Die Liefde is en Die mét ons is, is het beste voor leven, herstel en groei. Dat geldt ook voor onze diepere lagen, waar we cognitief niet zo goed bij kunnen.

Enkele relevante artikelen van de Accede! website

 
(nieuw! 2022-06-19)
God is Liefde. - Ja, dat weten we. … Ja ? Echt ? .pdf document
  De Grote Herder – Die actief naar ons omziet .pdf document;

De laatste jaren ben ik zéér enthousiast over wat er te ontdekken valt in de oorspronkelijke, Hebreeuwse grondtekst van het Eerste Testament van de Bijbel. In dit artikel wil ik bij wijze van voorbeeld ingaan op vier woorden uit de overbekende eerste regel van Psalm 23. Slechts vier woorden... en als je je er een beetje in verdiept gaat er een wéreld voor je open... Kijkt u mee? ...

  Geloof in de grote God van de Bijbel – Het beste tegengif tegen de angst die zoveel kapotmaakt .pdf document;

Onlangs ontving ik een e-mail van een christelijke organisatie. Ze vestigden er de aandacht op dat we leven in een tijd van toenemende chaos. Crisis volgt op crisis. Temidden daarvan hebben veel grote wereldleiders de oude fundamenten van de Bijbel verlaten. En ze laten zich leiden door angst en vrees. Het gevolg is daardoor vaak ...

  Over zonde, leugens, pijn en gebondenheid – Uitgangspunten en doelen van christelijke (pastorale) counseling , feb. 1998;
  Ons hoogste levensdoel: Innige verbondenheid met God, okt. 2002;
  Verandering in ons leven, jan. 2007;
  artikelen-serie ‘Verbondenheid en gelaagdheid in ons mentaal en sociaal-emotioneel verwerken’ -
deel I. ‘Inleiding en model’ .pdf document, mei/juli 2007;
deel II. ‘Herstel vanuit pijnlijke ervaringen’ .pdf document, juli/okt. 2007;
deel III. ‘Hechtingspijn en verslavingen’ .pdf document, nov. 2008;
deel IV. ‘Op zoek naar een consistent levensverhaal’ .pdf document, nov. 2009.
Deze artikelenserie beschrijft diverse aspecten van ons verwerken van ervaringen - inclusief traumatische - op basis van een vereenvoudigde variant van het Life Model van E. James (Jim) Wilder et al. Dit vormt een theoretische (psycho-pastorale en neurologische) basis voor de Immanuel levensstijl en Immanuel pastoraat.

Relevante artikelen elders

Zie ook de artikelen-pagina van Accede!.

foto van de website beheerder

Meer informatie

Voor meer informatie, vragen of reacties kunt u contact opnemen met André H. Roosma via e-mail: andre.roosma@12accede.nl

Bedankt voor uw belangstelling!


© roos André H. Roosma, Accede!, Zoetermeer/ Soest, 2013-08-12 / 2024-01-07; alle rechten voorbehouden.